Marte Wulff: Tid for klimapop

martewulffpressebilder_kvadrat

En av de viktigste låtene jeg har skrevet, mener Marte Wulff om klima-låten «Verden er stor» som ble sluppet 2. november. ( foto: Solveig Bergli Selj)

Går det an å skrive en norskspråklig klimalåt som ikke blir klein? Musiker, låtskriver og artist Marte Wulff tok utfordringen.

I 2017 uttalte Marte Wulff fra scenen under en årlig klimakonsert at hun lenge hadde gått med en ambisjon om å lage en norsk klimalåt som tok klimaendringer og overforbruk på ramme alvor.

Arrangørene likte ideen så godt at de inviterte Wulff tilbake når låten var ferdig. Omkring et år seinere sto hun på den samme scenen og framførte den rykende ferske klimalåten som har fått tittelen «Verden er stor».

-Den er produsert i en åttitalls-pop-ånd; et nikk til min barndom og tenårene i tiden før alt som var for alvorlig eller direkte ble pinlig, før ironisk distanse i det hele tatt var en greie. Det forteller Marte Wulff i en samtale med magasinet Framtiden i våre hender på stamkafeen ved Sofienbergparken på Grünerløkka øst i Oslo bare noen sykkeltråkk fra kontoret og arbeidsplassen hennes.

Uten ironi

Jo, det var en utfordring, særlig for en meg som et barn av den såkalte ironigenerasjonen av nittitallet, medgir hun. Å formidle klima- og miljøkrisens dype alvor, uten å bli moraliserende, og uten å vifte med en stor pekefinger, var enda mer utfordrende enn jeg hadde forestilt meg. Om det har blitt bra får andre bedømme, sier Marte Wulff.

For meg var dette en del av en lang bevisstgjøringsreise forteller låtskriveren. Det begynte for omkring 5 år siden. Jeg leste bøker om miljø- og klimautfordringene som berørte meg og som fikk meg til gradvis å innse det dype alvoret vi står overfor, og at vi har en moralsk plikt til å engasjere oss og å gjøre noe.

Oppvåkning

Jeg leste bøker som «Frihet» av den amerikanske forfatteren Jonathan Franzen, «Det biologiske mennesket» av Terje Bongard og Eivin Røskaft, og for ikke å glemme flere av bøkene til Gert Nygaardshaug, forteller Marte Wulff. Et foredrag av Erik Dammann i Framtiden i våre henders studentlag i Oslo satte dype spor. Dammanns foredrag gjorde et sterkt inntrykk, han traff både hode og hjerte.

Alt dette berørte meg sterkt og vekket klimaengasjementet mitt for alvor. Jeg kjenner et sterkt personlig ansvar for å handle, sier Marte Wulff.

Jeg innser jo naturligvis at det fremdeles er mye jeg ikke vet om det store bildet, men også at hvis jeg lar være å ta til orde av frykt for å virke moraliserende eller å bli feiltolket, så blir samtalen forbeholdt dem som roper høyest og gjerne fremlegger de mest polariserte og kontraproduktive synspunktene, mener hun.

Refrenget i låta «Verden er stor» henspiller på en historie om nordmenn som treffer hverandre på ferie i en annen verdensdel og uttaler at verden er jammen ikke stor. Men verden er stor, og likevel har vi nå midlene til å legge den under oss, ødelegge vårt eget livsgrunnlag

Ikke ondskap, men biologi

Ifølge Marte må vi blir flinkere til å snakke om hvorfor vi har så vanskelig for å begrense oss:

-Måtehold er ikke medfødt, det er noe vi må lære. Nå bruker vi opp våre siste begrensede felles ressurser til fordel for kortsiktig personlig gevinst satt i system av en uforsvarlig og urettferdig kapitalistisk struktur. Vi går og venter på at “noen andre” skal ordne opp for oss, men jeg tror ikke det vil skje før flere vanlige folk åpner øynene og tar egne, opplyste valg, sier Marte Wulff.

I teksten til «Verden Er Stor» bruker Marte eksempelet om hvor paradoksalt det er at det i en tid hvor de skremmende klimaprognosene kommer på løpende bånd fremdeles er så mye status knyttet til flyreiser, når de fleste vet at et av de suverent viktigste tiltakene man kan gjøre for å minimere sitt eget klimafotavtrykk, er å kutte ned på nettopp dét.

Marte mener dette sier mye om menneskets natur, og at vi er nødt til å snakke mer åpent om den:

I arbeidet med låta har jeg lært mye om evolusjon og psykologi og de menneskelige mekanismene som ligger til grunn for den kritiske situasjonen vi er i nå. Jeg er selv i stand til å avsverge kjøtt og sirlig resirkulere plast med den ene hånden, mens jeg bestiller en flyreise på et Apple-produkt med den andre, fordi jeg skal spille konsert i Nord-Norge.

Jeg gjør unntak for meg selv, selv om jeg intellektuelt forstår at det ikke funker hvis alle andre gjør det samme. Hvorfor er vi sånn? Det dreier seg ikke om ondskap, men biologi, tror låtskriveren og musikeren.

Bærekraft som nytt statussymbol

Klima er et sosialt betent tema, og Marte Wulff brenner for å snakke mer om problematikken rundt klimaspørsmålet. Vi må rett og slett tørre å forstyrre det komfortable litt oftere, mener hun.

Mer enn noensinne trenger vi en kultur for å ta opp problemene, se på mulighetene og inspirere hverandre til å skaffe oss kunnskap om situasjonen og ta “grønne” valg.  Vi må orke å utfordre oss selv og hverandre. Ikke for å spre skyld og skam, men for å være et eksempel til etterfølgelse.

Vi må gå sammen om å gjøre bærekraft til det nye statussymbolet, og det kan godt være litt mer flaut å fly på helgetur til New York, droppe resirkulering på hytta eller å kjøpe nytt uten først å ha forsøkt å reparere det gamle, sier Wulff. Vi bør i alle fall holde opp med å skryte av det på sosiale medier og slik legitimere det.

Folk gjør nemlig det andre folk gjør; vi sammenligner oss med naboen. Mennesker har utviklet mange utrolige evner, og dersom kravet om profitt kunne vike til fordel for et krav om bærekraft og felleskap, ville det kanskje vise seg at løsningene vi behøver finnes allerede. Jeg tror til og med at mange av de omstillingene som skal til vil vise seg å være skjulte velsignelser for både helse og livsglede, avslutter Marte Wulff.

 

Om Marte Wulff

Marte Helene Wulff: født 10. juni 1980 i Oslo, men flyttet tidlig til Kristiansand der hun vokste opp. Siden har hun bodd i København i fem år, før hun returnerte til Oslo i 2012.

Wulffs låter har vært hyppig brukt i ulike film og TV-serier og oppnådd massiv radiorotasjon karrieren gjennom. Hits som Carousel of love, Lady, Accident, Racing (m.Erik Faber) og Finne deg igjen, samt Vi feirer jul og Vandrer på en sky (m. Charlotte Qvale) byr på kjente toner for mange.

Wulff har utgitt fem soloplater (to på engelsk og tre på norsk.) Hun ble nominert til Spellemannprisen i 2006 som årets nykommer med albumet Jacket og nominert til Spellemannprisen 2016 i klassen viser.

Som soloartist har hun spilt over 600 konserter over hele Norge med og uten band, og i løpet av 2009 og 2010 var hun på tre lengre turneer for Rikskonsertene med sin egen musikk. Hun har både spilt solokonserter i intime settinger, og med eller uten band på store festivaler som Norwegian Wood, Quart, Stavernfestivalen, Spot i Danmark og South By Southwest i Texas. Hun utgir også musikk med flere samarbeidsprosjekter, og arbeider for tiden med sitt sjette soloalbum som har planlagt slipp neste høst.

((kilde wikipedia)



Kategorier:klima, Magasin

Stikkord:,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: